Banner 980x90

Aptauja: 74% uzņēmumu ir gatavi eiro ieviešanai

SEB bankas veiktā uzņēmumu vadītāju un īpašnieku aptauja liecina, ka 74% mazo un vidējo uzņēmumu pārstāvji jūtas gatavi pārejai uz jauno valūtu, pilsētas informācijas portālu tīklam Pilseta24.lv pavēstīja "SEB bankas" ārējās komunikācijas projektu vadītāja Kristīne Martinsone.

Neskatoties uz to 33% norāda, ka tiem būtu nepieciešama papildu konsultācija eiro jautājumos. Lai sniegtu atbalstu uzņēmējiem ar eiro ieviešanu saistītajos jautājumos, SEB banka rīko seminārus "Pāreja uz eiro. Igaunijas pieredze - pirms un pēc," kuros eksperti no Latvijas un Igaunijas sniedz aktuālo informāciju un iepazīstina ar praktisko pieredzi, kas gūta eiro ieviešanas gaitā.

Aptaujas rezultāti liecina, ka vairāk nekā 15% uzņēmēju nevarēja atbildēt, vai jūtas pietiekami sagatavojušies eiro ieviešanai, tātad daļai uzņēmēju nav pilnīgas pārliecības, kā eiro ieviešana ietekmēs viņu uzņēmuma ikdienas darbu. Un tikai 5% atzinuši, ka viņu pārstāvētais uzņēmums nav gatavs eiro ieviešanai.

Aptauja parāda arī diezgan izteiktas reģionālās atšķirības: piemēram, visvairāk sagatavojušies jūtas uzņēmēji Rīgā (41% atbildēja, ka uzņēmums ir pilnīgi gatavs eiro ieviešanai) un Pierīgā (54%), savukārt Latgalē vien 10 % aptaujāto atbildēja apstiprinoši. Pārējos reģionos pilnīgi gatavi pārejai uz jauno nacionālo valūtu jūtas apmēram trešdaļa aptaujāto (Kurzemē - 38% respondentu, Zemgalē - 37% un Vidzemē - 30%).

Savukārt 33% aptaujāto atzina, ka viņiem būtu nepieciešama speciālista konsultācija par eiro ieviešanu. Tāpēc, turpinot pagājušā gada augustā un septembrī īstenoto iniciatīvu "Biznesa risinājumi ierodas pie Jums!", šogad SEB bankas pārstāvji dosies pie uzņēmējiem Latvijā, lai palīdzētu labāk sagatavoties eiro ieviešanai, sniedzot atbildes uz uzņēmumam būtiskiem jautājumiem arī finanšu pakalpojumu jomā, uzklausītu viņu viedokli par norisēm ekonomikā un to ietekmi uz uzņēmējdarbību.

SEB bankas valdes locekle Ieva Tetere: "Līdz oktobra beigām pavisam 210 klientu darījumu vadītāju ceļos cauri visai Baltijai, apmeklējot uzņēmumus un sniedzot tiem vērtīgas konsultācijas, kā arī uzzinot viņu viedokli un prognozes par Baltijas ekonomikas attīstību. Pagājušajā gadā klientu darījumu vadītāji ar īpašiem SEB Smart auto veica 78 000 kilometru un organizēja vairāk nekā 3500 tikšanos visā Baltijā. Mūsu mērķis šogad, septembra un oktobra laikā, apmeklēt vismaz 1400 uzņēmumus Latvijā un 3500 - Baltijā. Savukārt, novembrī reģionos un Rīgā rīkosim seminārus par makroekonomikas jautājumiem un eiro aktualitātēm, kā arī prezentesim konsultāciju laikā veikto aptauju rezultātus."

Taču jau tagad, SEB banka rīko seminārus uzņēmējiem "Pāreja uz eiro. Igaunijas pieredze - pirms un pēc". Pirmais seminārs notika šodien, 11.septembrī, kurā ar savu pieredzi par eiro procesiem pirms un pēc tā ieviešanas dalījās Igaunijas tirgotāju asociācijas vadītāja Marika Merilai un Nixor Estonia pārdošanas vadītājs Kristjan Ploompuu.

Igaunijas Tirgotāju asociācijas vadītāja Marika Merilai: "Pirms trim gadiem Igaunijas uzņēmēji bija tieši tādā situācijā, kādā šobrīd ir Latvijas uzņēmēji, tāpēc igauņi ņēma vērā tādu Eiropas Savienības dalībvalstu kā Somijas un Slovākijas pieredzi. Lai gan bijušas dažas aizķeršanās termiņu dēļ, kopumā eiro ieviešana Igaunijā izdevusies bez būtiskām atkāpēm no plānotā. Viena no sarežģītākajām situācijām tirgotājiem bija jāpiedzīvo laikā, kad paralēli bija jāpieņem norēķini divās valūtās; vislabākais risinājums esot izrādījies papildu darbinieku piesaistīšana. Skatoties atpakaļ, varu konstatēt, ka posms, kurā tika pieņemtas divas valūtas, varēja būt īsāks: jau piektās (kopš pārejas uz eiro) dienas beigās 54% patērētāju, maksājot skaidrā naudā, norēķinājušies ar eiro un gandrīz visi (96%) atlikumu saņēmuši jaunajā valūtā."

Nixor Estonia pārdošanas vadītājs Kristjan Ploompuu: "Savā IT nozarē esam pieredzējuši divu veidu rīcību no uzņēmēju puses: vieni ar krietnu laika rezervi gatavojušies dažādu ar eiro ieviešanu saistītu IT problēmu risināšanai, otri uztvēruši situāciju vieglprātīgāk un laikus nebrīdinājuši savus partnerus. Vēsture apliecināja, ka pirmajiem bijusi taisnība. Runājot par pārsteigumiem, jāmin, ka ne visi uzņēmumi bija rēķinājušies, ka būs nepieciešams tik daudz skaidras naudas veikalos vai pakalpojumu sniegšanas vietās. Mūsu ieteikums ir: ja jums šķiet, ka zināt, kāda summa būs nepieciešama, - vismaz dubultojiet to!"

Daloties pieredzē, abi Igaunijas pārstāvji uzsver, cik būtiska ir savlaicīga sagatavošanās, kas, runājot par Latvijas uzņēmumiem, vēl ir iespējama. Merilai mudina uzņēmējus izmantot banku un citu organizāciju rīkotās apmācības un maksimāli sadarboties ar dažādām organizācijām un institūcijām, lai efektīvāk varētu izstrādāt uzņēmuma vadlīnijas pāriešanai uz eiro. Savukārt Ploompuu norāda, ka būtiski ir izglītot darbiniekus par iespējamajām problēmām un laikus sagatavot viņus risinājumu rašanai.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)