Pusaudžu darbs Daugavpilī – motivācijas atgūšana vasarā

Kamēr darbs Daugavpilī ir mazinājies un atsevišķu nozaru uzņēmēji sūdzas par nespēju strādāt valsts ieviesto ierobežojumu dēļ, tikmēr bērnu vecāki un skolotāji ir ieguvuši papildus neapmaksātu pusslodzes darbu savās mājās. Šādas izmaiņas tik ierastajā dzīves ritmā, kad bija pierasts, ka bērni pa dienu ir skolā, bet tagad visu dienu sēž mājās, ir gana krasas. Kā šādām izmaiņām pielāgoties gan vecākiem, gan bērniem? Par to sabiedriskajos medijos arvien vairāk tiek runāts tikai tagad. 

Sadarbībā ar sludinājumu portālu dalder.lv apskatīsim gan teorētiskus, gan praktiskus risinājumus, lai dzīve mājās nepārvērstos par kara lauku. Vispirms jāsaprot – šī patiešām ir krīzes situācija, jo Covid-19 izplatība ir likumos dēvētā t.s. nepārvaramā vara, no kuras cilvēks ar dažādiem līdzekļiem var mēģināt izvairīties, taču pilnībā to kontrolēt nevar. Tātad, ja izprotam, ka valstī pastāvošā situācija nav norma, būs vieglāk pieņemt arī visas no tā izrietošās sekas. 

Kā mācības attālināti ietekmējušas pusaudžus?
Apskatīsim konkrētāk – kādas sekas uz attiecībām ģimenē ir atstājušas mācības attālināti? Pirmkārt, lielākajai daļai Latvijas pusaudžu ir samazinājusies motivācija mācīties. Kā saka pusaudžu psihoterapeits Nils Sakss Konstantinovs – bērnu un pusaudžu motivāciju veido ne tikai viņa iekšējā pasaule, bet tieši tikpat daudz arī apkārtējā vide. Skola kā atsevišķa telpa ir radīta ar mērķi motivēt bērnus un pusaudžus mācīties. Katram zināšanu blokam ir sava atsevišķa telpa un profesionāli atzīts skolotājs, kuram ir zināšanas gan savā jomā, gan arī pedagoģijā. 

Parasti katrai klasei ir savs audzinātājs – tas skolotājs, kurš atbild par klasi kopumā. Parasti šis cilvēks katru skolēnu pazīst nedaudz vairāk, viņš ir tāds kā mentors, pie kura vērsties ne tikai kādos mācību jautājumos, bet kuram drīkst lūgt palīdzību arī dažādos attiecību jautājumos – gan sarežģījumos ar vienaudžiem, gan arī ar citiem skolotājiem. Audzinātājs ir skolas vides daļa, tāpēc viņam nesagādā grūtības šādus jautājumus risināt kaut vai katru dienu. 

Tagad padomāsim, kas notiek ar pusaudzi, kuram skola kā atsevišķa telpa ir atņemta? Skaidrs, ka motivējošie apstākļi zināšanu apguvei krietni sarūk – ir pazudusi gan atsevišķā telpa, gan skolotāji, gan arī katru dienu satiktie vienaudži. Tagad sanāk, ka pusaudzim mājās it kā jāspēlē spēle "skola". Jāuzliek modinātājs, lai no rīta pieslēgtos mācību stundām internetā. Tajā pašā laikā var palikt kaut vai gultā, jo neviens jau tāpat to nepamanīs. 

Jautrie starpbrīži, kurus kādreiz varēja pavadīt kopā ar vienaudžiem, pārvērtušies rakstiskos čatos. Garām neiet ne noslēpumainākā skolas persona direktors, nedz arī vismuļķīgāk apģērbusies bibliotekāre. Viss ir kļuvis gana statisks. Turklāt arī ar vecākiem sarunas vairs nevedas ne par ko citu kā tikai par mācībām. 

Nepakļaujies problēmai, bet meklē palīdzību!
Kūtrumam šeit vairs nav vietas – ir jāmeklē palīdzība. Šobrīd sludinājumos ir parādījusies jauna profesija – pusaudžu mentors. Augstskolu studenti, paši mācoties attālināti, ir sapratuši, cik gan ļoti tas var pasliktināt zināšanu apguvi, tāpēc palīdz pusaudžiem mācīties internetā. Šie jaunieši ir kā tādi lielie brāļi vai māsas, kas pilda tieši mentora uzdevumu – apjautājas, kā pusaudzim iet ar mācībām, ko ir apguvis, kas sagādā problēmas un palīdz apgūt kādu konkrētu mācību vielu. 

Šādi pakalpojumi tiek piedāvāti par simbolisku samaksu, reizēm pat bez maksas. Pēdējo klašu skolēniem neiepalikt mācībās ir īpaši svarīgi. Ja pēc vidusskolas ir mērķis iestāties augstskolā, tad būs nepieciešami labi rezultāti centralizētajos eksāmenos. Šo eksāmenu kritēriji Covid-19 dēļ nav mainījušies. Galu galā jaunība ir labākais laiks, lai ne tikai izklaidētos ar draugiem, bet arī pamazām sāktu ieguldīt savā nākotnē.

Pusaudžu darba iespējas
Mūsdienu jaunieši par spīti tehnoloģiju degradējošajai ietekmei arvien tiecas kļūt patstāvīgi un pēc iespējas ātrāk atvadīties no siltās, bet ietekmējošās vecāku ligzdiņas. Jaunieši labprāt sāk strādāt jau vidusskolas vecumā, daži pat vēl agrāk. Vairākas pašvaldības, tostarp Daugavpils, piedāvā dažādus darbus vasarā. Šovasar tā noteikti būs gaidītākā iespēja tiem, kuri mājsēdes dēļ jutušies nomākti. 

Vasaras darbu vakances parasti tiek izķertas itin ātri. Ja nav izdevies pieteikties, nebūt nav jāsēž rokas klēpī salikušam. Izdomā, ko proti darīt vislabāk, un izveido pats savu darba sludinājumu dalder.lv! Iespējas ir visdažādākās – piedāvā auklītes pakalpojumus, dzīvnieku izvešanu ārā, svešvalodu vai kāda skolas priekšmeta privātstundas, utt. Varbūt jau skolas laikā esi apguvis kādu arodu, varbūt tu labi šuj vai ātri adi? Dalder.lv vari izvietot arī bezmaksas sludinājumus ar savu pašdarināto izstrādājumu kolekciju. 

Pašam savs darbinieka profils un CV
Ja pašam trūkst ideju, ir jāsastāda savs CV un jāmeklē pieejamās vakances. Nevajag sevi vērtēt par zemu pat tad, ja vēl nav bijusi darba pieredze. Izpelnīties cieņu pret potenciālo darba devēju var jau ar profesionāli izveidotu CV. Inovatīvais sludinājumu portāls dalder.lv piedāvā iespēju izveidot labi strukturētu CV, atbildot vien uz iepriekš sagatavotiem jautājumiem. Tikko izveidoto personības aprakstu jeb CV varēsi iegūt gan dokumenta formā, gan kā interneta saiti. 

Nepieredzējuša jaunieša pluss būs iespēja šajā portālā izveidot arī pašam savu profilu. Šajā sadaļā iespējams pievienot savu personīgo foto vai varbūt jau tevis iecerēto potenciālās kompānijas logo. Profila sadaļā varēsi par sevi uzrakstīt jau daudz ko vairāk nekā CV. Ja esi iecerējis strādāt par aukli, personīgāks info par tevi bērna uzticētājiem varētu būt īpaši noderīgs. Ja esi bijis tik iznesīgs un pieredze kaut vienā darba vietā jau gūta, iepriekšējais darba devējs var tev palīdzēt iegūt nākamo, ievietojot par tevi atsauksmi.

Kad CV ir nospodrināts, tad tikai uz priekšu! Meklē "vakances Daugavpilī" turpat portālā un iegūsti gaišāku un motivējošāku skatu savai 2021. gada vasarai. Starp citu, jo ātrāk gūsi kaut vai nelielu darba pieredzi, jo pašpārliecinātāks, patstāvīgāks un pieaugušāks kļūsi. Izklausās labi?

 

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu