Pieci mīti par šķidrumu lietošanu karstā laikā

Pixabay
Pixabay

Ar šķidruma lietošanu īpaši karstā laikā saistīti daži mīti, kuri spēcīgi iesakņojušies sabiedrībā un bieži vien tiek automātiski, nedomājot pieņemti un uzskatīti par faktiem. Turpinājumā piedāvājam populārākos no tiem.

Ja Jums slāpst, tas nozīmē, ka dzerat par vēlu

Daudzi tic, ka slāpes ir signāls, ka ķermenim jau trūkst noteikts ūdens daudzums, tāpēc ūdens jādzer regulāri. Tas nozīmē, ka daudzi dzer šķidrumus arī tad, kad nemaz neslāpst. Pastāv dažādas aplikācijas, kuras atgādina par ūdens dzeršanu, kas pārvēršas par automātisku ieradumu. Šis pieņēmums ir nepareizs. Slāpes ir ķermeņa signāls, ar kura palīdzību tas cenšas pateikt, ka tam slāpst tieši tajā momentā un ūdens ir nepieciešams ne agrāk, ne arī vēlāk. 

Ekspertu ieteikums šajā gadījumā ir vienkāršs - dzert tikai tad, kad patiešām jūtat slāpes. Tas attiecas ne tikai uz biroja darbiniekiem, kuri visu dienu pavada sēžot, bet arī sportistiem. 

Jūs nevarat izdzert par daudz šķidruma

Pārāk lielai ūdens patērēšanai var būt bīstamas, pat nāvējošas sekas, kas ietver ūdens saindēšanos, ko sauc par "hiponatrīmiju". Jēdzienā slēpjas vārds "nātrijs", kas norāda uz noteikto problēmas izraisītāju. Uzņemot pārāk daudz ūdens, nātrija daudzums ķermenī samazinās.

Svīstot ķermenis zaudē sāli, ja paralēli lieto ūdeni, kas satur par maz nātriju, piemēram, krāna ūdeni, tas samazina sāls daudzumu asinīs un audos un šī "pārāk maz sāls, daudz ūdens" kombinācija var novest pie nespēka, galvassāpēm un samaņas zuduma, vai pat smagākā gadījumā pie letāla iznākuma.

Karstā laikā vajadzētu izdzert vismaz 3 litrus ūdens

Vācijas uztura biedrība norāda, ka pieaugušam cilvēkam dienā nepieciešams izdzert pusotru litru ūdens, ja ir tveicīgs laiks, tie var būt arī trīs litri. Tomēr kā apgalvo uztura speciālisti nepieciešamais ūdens daudzums katram indivīdam atšķiras, atkarībā no svara, vecuma, temperatūras un fiziskās slodzes. 

Tā kā vasarā mēs lietojam vairāk dārzeņus un augļus tie satur pietiekoši daudz šķidruma, tāpēc vajadzētu vienkārši ieklausīties savā ķermenī un uzņemt ūdeni tikai, ja patiešām jūtat slāpes. 

Siltie dzērieni palīdz pret karstumu

Populārs pieņēmums ir uzskatīt, ka, ja svelmainā laikā lietot aukstus dzērienus, ķermenis pretojās temperatūras maiņām un izlīdzina to sasilstot, tāpēc labi dzert siltos dzērienus, jo tie dod signālu ķermenim atvēsināties. Patiesībā šis pieņēmums ir mīts, jo nevajadzētu ķermeni piespiest uz siltiem dzērieniem tveicīgā saulē, ja nejūtat nepieciešamību. Tas tikai sabojās omu un neko daudz nelīdzēs. 

Vislabāk dzert negāzētu ūdeni

Kā iepriekšējos apskatītajos gadījumos - jāieklausās ķermēni un jāsaprot ko tas vēlas, jo parasti organisms pats zina kā tam trūkst. Tāpēc arī izvēloties starp gāzētu un negāzētu ūdeni, paļaujaties uz savu ķermeni. Vienīgais izņēmums ir sportisti, kuriem ieteicamāks būtu negāzēts ūdens. Daudzi sportisti apgalvo, ka pēc gāzēta ūdens lietošanas jūt nepatīkamu kairinājumu vēderā, turklāt šāda tipa ūdens biežāk izraisa žagas. 

Neatkarīgi no tā, kas un cik lielā daudzumā ir Jūsu glāzēs, ieklausieties savā organismā un izbaudiet karsto laiku!