Liene Kataševska sniedz padomus izstāžu dalībniekiem

Liene Kataševska ir Ventspils Augsto tehnoloģiju parka (VATP) Biznesa inkubatora koordinatore, kur darbs ikdienā aizrit plānojot un organizējot Kurzemes uzņēmumu dalību Starptautiskajās izstādēs un tirgos. Viens no nozīmīgākajiem projektiem pērn bija izstāde Vācijā "Infa 2013", kur gūtas ne vien interesantas atziņas, bet arī nenovērtējama pieredze, pilsētas informācijas portālu Ventspils24.lv informēja Ventspils Augsto tehnoloģiju parka sabiedrisko attiecību speciāliste Madara Grinvalde.
Liene atzīst, ka dalība starptautiskajās izstādēs ir efektīvs veids uzņēmumam iegūt sev jaunus klientus, sadarbības partnerus un palielināt uzņēmuma apgrozījumu, tomēr šo iespēju ir gan jāmāk, gan arī jāgrib izmantot.
Turpinājumā ieskats intervijā ar Lieni Kataševsku.
Kāpēc tavuprāt uzņēmumiem būtu jātērē savs laiks un resursi, lai piedalītos šādās starptautiskās izstādēs?
Dalība izstādēs ir lielisks veids kā uzņēmumam parādīt sevi, savus produktus / pakalpojumus klientiem, apskatīties ko piedāvā konkurenti, saprast savu vietu tirgū un uzrunāt potenciālos sadarbības partnerus. Uzreiz jāsaka, ka šāda veida aktivitātes nav lētas, līdz ar katram uzņēmumam rūpīgi jāizvērtē, kura izstāde viņam ir vispiemērotākā, ko viņš vēlas sasniegt ar dalību konkrētā izstādē, kas būs viņa mērķauditorija, vai uzņēmumam ir viss nepieciešamais dalībai izstādē.
Tāpat dalība izstādēs nav vienas reizes pasākums. Ja reiz uzņēmums ir nopietni izlēmis piedalīties izstādēs, tad tajās nepieciešams piedalīties katru gadu, jo ar katru nākošo dalības reizi izstādē, uzņēmums var saņemt no organizatoru puses arvien izdevīgākus dalības nosacījumus, lielākas atlaides, labāku stenda atrašanās vietu, kā arī konkrētās izstādes apmeklētāji Jūs ar katru gadu uztvers kā nopietnāku tirgus spēlētāju un uzņēmums pamazām iekaros izstādes apmeklētāju uzticību.
Pastāsti, lūdzu, kāds ir ceļš no idejas par dalību izstādē, līdz reālam izstādes stendam un pirmajiem ārzemju klientiem?
No domas par dalību izstādē līdz reālam stendam izstādē paiet aptuveni 4 līdz 6 mēneši. Līdz ar to uzņēmumam jau gada sākumā būtu jābūt skaidrībai uz visu gadu, kur, kad un kādās izstādēs uzņēmums piedalīsies, lai varētu savlaicīgi paspēt pirms katras izstādes izpildīt visus "mājas darbus".
Ceļš, kas ir jānoiet līdz dalībai izstādē ir aptuveni šāds: vispirms tiek izvēlēta izstāde, kurā uzņēmums vēlas piedalīties. Te iesaku ievākt maksimāli daudz informācijas par Jūsu interesējošo izstādi – iepazīstieties ar informāciju izstādes organizatoru mājas lapā. No izstādes organizatoriem bieži vien var saņemt statistikas datus par izstādes apmeklējumu. Ja ir iespējams, iesaku pašiem apmeklēt izvēlētās izstādes vienu reizi kā apmeklētājiem, apskatīties kā viss notiek, kāda auditorija nāk uz izstādi, kas piedalās.
Kad izstāde ir izvēlēta un informācija apkopota, laiks ir padomāt par to, cik liels stenda laukums būs nepieciešams uzņēmumam, kā Jūs iekārtosiet stendu, vai Jūs izvēlēsieties standarta jau gatavu stendu vai izgatavosiet stendu. Labu atbalstu var sniegt izstādes organizatori, viņi Jums palīdzēs rast labāko risinājumu tieši Jūsu iespējām. Šeit vēlētos piebilst, ka labus izstādes rezultātus var sasniegt arī ar jau gataviem stendiem, kurus var pielāgot uzņēmuma vajadzībām. Laicīgi jāsāk domāt arī par nepieciešamajiem mārketinga materiāliem izstādei (atbilstoša valoda, sortiments, daudzums utt.).
Vēl viens no darbiņiem, ko būtu vērts izdarīt jau pirms izstādes – iepazīties ar izstādes dalībnieku sarakstu un saprast jau pirms izstādes, kuri dalībnieki Jums ir interesanti uzrunāšanai. Šādā veidā potenciālo sadarbības partneru/klientu tikšanās jau var saplānot savlaicīgi un tas uzņēmumam palīdzēs lietderīgāk izmantot izstādē pavadīto laiku. Pirms izstādes var izsūtīt ielūgumus un informāciju par uzņēmuma dalību izstādē potenciālajiem sadarbības partneriem un klientiem un uzaicināt tos apmeklēt uzņēmuma stendu izstādes ietvaros. Nedrīkst aizmirst arī par personāla sagatavošanu darbam izstādē.
Kādas ir tipiskākās uzņēmēju kļūdas šāda mēroga izstādēs?
Tās tipiskākās kļūdas ir pārāk mazs sagatavošanās laiks līdz izstādei, nepareizi izvēlēta izstāde, informācijas trūkums par izstādi, tās apmeklētājiem, nesagatavots personāls.
Gribētu piebilst, ka personāls, kurš pārstāvēs uzņēmumu izstādē ir ļoti būtisks faktors veiksmīgai uzņēmuma dalībai izstādē. Noteikti ir jāpievērš uzmanība personāla sagatavošanai pirms izstādes.
Tā kā pārsvarā esi bijusi saistīta tieši ar Vācijas tirgu – kādi ir tavi svarīgākie novērojumi par šo kultūru, ko ir vērts ņemt vērā piedaloties izstādēs šajā valstī?
Vācieši ir ļoti prasīga auditorija, bet tajā pašā laikā maksātspējīga. Viņi nepērk pirkšanas pēc. Tāpat ir jābūt uzmanīgam ar uzskatu, ka angļu valodu saprot visi. Nebūt nē, Vācijā labāk izmantot mārketinga materiālus vācu valodā. Kā arī personālam, kas strādās izstādes stendā Vācijā, ir jāpārvalda šī valoda.
Kādas vidēji dienā ir izmaksas, ar ko būtu jārēķinās uzņēmējiem, piedaloties izstādēs ārpus Latvijas?
Runāt par izmaksām dienā būtu grūti. Viss ir atkarīgs no valsts, kurā izstāde notiek. Bet noteikti ir jāņem vērā, ka vidēji dalība starptautiskās izstādēs ārpus Latvijas uzņēmumiem var izmaksāt sākot no 2000 līdz pat 10000 eiro (šī cena var būt atkarīga no valsts, izstādes, stenda konstrukcijas sarežģītības u.c.). Iesaku visiem uzņēmumiem, kuri piedalās izstādēs ārpus Latvijas, izmantot iespēju, ko arī VATP piedāvā saviem uzņēmumiem, sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrēto programmu "Ārējo tirgu apgūšana – ārējais mārketings" atgūt 50% no attiecināmajiem izdevumiem.
Kas jādara tiem uzņēmumiem, kuri domā par izstādi, bet nezin ar ko sākt?
Tie uzņēmumi, kas grib piedalīties izstādēs, laipni aicināti sazināties ar mums - kopīgi identificēsim pasākumus, palīdzēsim noteikt izstādes, kā arī noorganizēsim uzņēmuma dalību izstādē. Turklāt dalība ar kopstendu būtiski palīdz samazināt uzņēmuma izmaksas. Varam palīdzēt arī sagatavot projektus LIAA programmai "Ārējo tirgu apgūšana – ārējais mārketings", lai atgūtu 50% no attiecināmajām izmaksām.