Kā atpazīt atkarību no viedtālruņa un cīnīties ar to?

Mūsdienās mēs vairs nespējam iedomāties savu dzīvi bez viedtālruņa. Ar mobilajām ierīcēm sākas, turpinās un beidzas mūsu diena. Tas spēj radīt vienu no 21. gadsimta kaitīgākajiem ieradumiem – neizlaist tālruni no rokām. Šis ieradums savukārt var izvērsties arī par lielāku problēmu un pat īstu atkarību no šīs mazās, ērtās un mūsu dzīvēs tik svarīgās ierīces.

Kā atpazīt atkarību no mobilās ierīces, spēt cīnīties ar to un sākt dzīvot reālajā pasaulē?

Kāpēc rodas atkarība no viedtālruņa?

Mobilās lietotnes jeb aplikācijas tiek speciāli izstrādātas, balstoties uz mūsu vajadzībām. Izmantojot viedtālruni, mēs spējam samazināt stresa līmeni, apmierināt vajadzības pēc informācijas, komunikācijas un sevis apliecināšanas, tāpēc atkal un atkal ņemam rokās tālruņus.

Lielā mērā viss, kas nepieciešams šo vajadzību apmierināšanai, ir sociālo tīklu un dažādu aplikāciju izmantošana. Jo vairāk izmantojam sociālos tīklus, jo vairāk attālināmies no personiskās komunikācijas. Tagad katrs dzīves svarīgais mirklis tiek atspoguļots sociālajos tīklos nevis, piemēram, apspriests ar draugiem pie tējas tases.

Kaut arī viedtālruņi ir kļuvuši par mūsu dzīves neatņemamu sastāvdaļu, to pārmērīga izmantošana var radīt prokrastināciju jeb darbu atlikšanu uz vēlāku laiku. Ja pamani, ka tavs viedtālrunis ir pārņēmis visu tavu uzmanību, ir pienācis laiks sākt kontrolēt šo situāciju.

Kā saprast, ka esi atkarīgs no viedtālruņa?

Arvien vairāk un vairāk cilvēku, pamostoties no rīta, nevis uzreiz iet dušā, bet gan sniedzas pēc sava tālruņa, lai pārbaudītu jaunumus un ziņojumus. Bieži vien mums liekas, ka telefons vibrē kabatā un ka ir atnākusi ziņa, kaut gan īstenībā tas nav noticis. Arī situācija, kad, sarunājoties ar kādu, cilvēks joprojām turpina "šķirstīt" ziņu lentu un nepaceļ acis uz sarunu biedru, var liecināt par atkarību no viedtālruņa.

Nereti atkarība no viedtālruņa tiek saistīta ar nomofobiju jeb bailēm palikt bez mobilā tālruņa. Tā ir viena no jaunākajām fobijām, ko ir atzinuši psihologi, psihoterapeiti un psihiatri. Nomofobija nozīmē to, ka cilvēks nespēj dzīvot bez pastāvīgas tālruņa izmantošanas, ja viņam to atņem, tad rodas stress, baiļu sajūta un depresijas pazīmes. Pat ja tālrunis ir pa rokai, arī izlādētā tālruņa baterija vai atrašanās ārpus zonas var radīt tādas pašas sajūtas.

Kā ar to cīnīties?

Protams, ja runa ir par nomofobiju, ko visbiežāk novēro tieši jauniešu vidū, ir nepieciešams vērsties pie kāda speciālista kā, piemēram, psihologa, jo fobija ir citu psiholoģisku problēmu sekas. Taču, ja novēro "vieglu" atkarību no savas mobilās ierīces, pastāv vairāki veidi, kā tu vari samazināt viedtālrunī pavadīto laiku.

#1 Pārslēdz tālruni uz klusuma režīmu

Regulāri paziņojumi, kas nāk uz tavu tālruni, ir nopietns uzmanību novērsošs faktors. Arī īsi pīkstieni, atnākot ziņai, dienas laikā var būt īsts klupšanas akmens, ja nepieciešams veikt svarīgus darba uzdevumus. Klusuma režīms darba laikā palīdzēs ne tikai iegrimt darba atmosfērā, bet arī efektīvāk strādāt pie problēmu risināšanas.

#2 Izmanto tikai noderīgas mobilās aplikācijas

Gan iOS, gan Android ierīcēs tu vari atrast neskaitāma daudzuma dažādu mobilo aplikāciju, bet vai tiešām tās visas tev ir nepieciešamas? Pavisam noteikti tu vari izvairīties no desmitiem dažādu iepirkšanās, soļu skaitīšanas, ēdināšanas lietotņu izmantošanas. Jo vairāk aplikāciju mēs lejupielādējam tālruņos, jo vairāk laika patērējam to izmantošanā.

#3 Meklē iemeslus

Katram no mums viedtālruņu lietošanā ir savas "vājās vietas", tāpēc mēģini saprast, kas tieši tev liek stundām ilgi izmantot ierīci. Vai tās ir sociālo tīklu mobilās versijas, ko var ātri atvērt jebkurā laikā? Tādā gadījumā tu vari tās paslēpt (piemēram, kādā atsevišķā mapē) vai izdzēst. Tādā veidā netiks izdzēsts pats sociālo tīklu profils, bet gan tikai tā mobilā versija. Tā kā ielogoties Facebook vai Instagram citos veidos nav tik ērti un ātri, tu vairākas reizes padomāsi, vai tev tas vispār ir nepieciešams.

#4 Nenēsā tālruni visur līdzi

Viena no vienkāršākajām, bet efektīvākajām metodēm ir izvairīties no tālruņa nēsāšanas visur sev līdzi. Piemēram, neņem tālruni, kad dodies uz vannas istabu vai virtuvi. Pēc tam atsakies no ieraduma to pārvietot pa dzīvokli – izdari tā, lai tālrunis atrastos tikai vienā vietā. Savukārt darbā pēc iespējas ilgāk nevelc to ārā no vējjakas kabatas vai somas. Tāpat izveido sev ieradumu, neizmantot tālruni, kad satiecies ar draugiem vai dodies uz filmu.

#5 Meklē interesantas nodarbes reālajā pasaulē

Lai vismaz uz brīdi atrautos no virtuālās pasaules, mēģini atrast aizraujošas nodarbes reālajā – uzaicini draugus pastaigāties vai arī pats dodies pastaigā. Šajā laikā izslēdz tālrunim skaņu vai apsoli sev, ka nevilksi to ārā no kabatas.

Izmēģini, piemēram, aizraujošu spēli – ierodoties kafejnīcā ar draugiem, liec visiem izvilkt savus tālruņus un novietot tos atsevišķā kaudzītē. Kurš pirmais neizturēs un sagribēs pārbaudīt telefonu, tam būs jāapmaksā rēķins par visiem. Novērtē reālu, personisko komunikāciju, jo uzrakstīt mesendžerī var vienmēr, bet satikties reālajā dzīvē ir grūtāk darba, mācību vai savu problēmu dēļ.