ATD: Jaunā "Lux Express" maršruta dēļ esošajiem pārvadātājiem valsts dotācijas apmērs varētu pieaugt par 1,2 miljoniem

Rīga, 18.jūn., LETA. Ja maršruta Rīga-Daugavpils pasažieri SIA "Nordeka" un SIA "Daugavpils autobusu parks" autobusu vietā izvēlēsies "Lux Express" piedāvāto reisu Rīga-Birži-Daugavpils, valsts dotācijas apmērs varētu būt jāpalielina par 1,2 miljoniem eiro, aģentūrai LETA norādīja Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāve Zane Plone.

Viņa uzsvēra, ka "Lux Express" iniciatīva būtu atbalstāma, ja uzņēmums pasažieru pārvadājumus starp Rīgu un Daugavpili sāktu no 2021.gada 1.janvāra, kā to paredz Autotransporta direkcijas izstrādātā sabiedriskā transporta nākotnes koncepcija.

Direkcijā norādīja, ka tas ir pozitīvs signāls tam, ka uzņēmumiem būs vēlme veikt pasažieru pārvadājumus uz komerciāliem principiem. Tomēr šobrīd, kad komerciālie maršruti vēl nav ieviesti, Autotransporta direkcija saskata vairākus riskus pasažieriem, valstij un pārvadātājiem, kuri konkursa kārtībā sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus.

"Ja pasažieri izvēlēsies no sabiedriskā transporta pārsēsties "Lux Express" autobusos, maršrutā Rīga-Daugavpils būs nepieciešamas papildu valsts dotācijas aptuveni 1,2 miljonu eiro apmērā ar nosacījumu, ka reisu skaits paliek nemainīgs. Savukārt, samazinot reisu skaitu, samazināsies sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamība, kas īpaši skars personas ar invaliditāti, pirmsskolas vecuma bērnus, bāreņus, politiski represētās personas un daudzbērnu ģimenes, kuri, braucot sabiedriskajā transportā, saņem braukšanas maksas atvieglojumus, bet tos nesaņems, braucot ar "Lux Express" autobusiem," teica Plone.

Viņa norādīja, ka "Lux Express" pašreiz strādā pie tā, lai pasažierus pieradinātu pie sava zīmola un lai no 2021.gada citiem uzņēmumiem būtu grūtāk konkurēt. Tādējādi pārvadātājiem brīdī, kad Latvijā tiks atklāti komerciālie maršruti, netiks nodrošināti vienlīdzīgi apstākļi un iespējas. Turklāt Igaunijas pārvadātājs, cīnoties ar iespējamiem konkurentiem, piedāvā dempinga cenu, sniedzot pakalpojumus ar zaudējumiem, bet, kā liecina Igaunijas pieredze, maršrutos, kur ir mazāk konkurentu, cenas ir būtiski augstākas.

Plone uzsvēra, ka šobrīd vēl nav stājušies spēkā noteikumi, kur būtu atrunāti principi, kā nodrošināt pārvadājumus komerciālajos maršrutos. Plānots, ka pakalpojumu sniegšanas kārtība būs līdzīga kā Igaunijā, bet "Lux Express" šobrīd neievēro ne vienas, ne otras valsts prasības attiecībā uz pasažieru pārvadājumu tirgus liberalizāciju.

"Turklāt uzņēmumam, pretēji tam, kā tas norāda savās reklāmās, nav atļaujas maršrutam Rīga-Birži, Rīga-Birži-Daugavpils vai Rīga-Daugavpils. Šobrīd "Lux Express" Igaunija ir mākslīgi izveidojis divus starptautiskos maršrutus ar mērķi veikt iekšzemes pārvadājumus. Turklāt starpvalstu maršrutos ir aizliegta pasažieru apmaiņa vienas valsts ietvaros, un tas nozīmē, ka pasažierus drīkst uzņem vienā valstī, bet izlaist - citā," skaidroja Plone.

Autotransporta direkcija ir vērsusi Valsts policijas un Konkurences padomes uzmanību uz "Lux Express" plānotajām aktivitātēm.

Jau ziņots, ka "Lux Express" no 19.jūnija plāno sāks regulārus pasažieru pārvadājumus ar autobusiem maršrutā Rīga-Birži-Daugavpils, kura izveidē uzņēmums investējis vienu miljonu eiro. Pārvadājumus uzņēmums plāno nodrošināt ar pilnīgi jauniem autobusiem.

Ekspresreisa Rīga-Birži-Daugavpils kopējais brauciena laiks būs apmēram trīs stundas un 25 minūtes. Autobusam plānota pietura Lietuvas pilsētā Biržos, kur tas pavadīs 15 minūtes. Katru dienu plānoti trīs reisi gan no Rīgas, gan no Daugavpils ar atiešanas laiku plkst.7, plkst.12.30 un plkst.17.30.