Ārlietu ministrija pauž bažas par Daugavpils domes tramvaju iegādes plāniem
Skaidrojot AS "Daugavpils satiksme" vadītāja Romāna Savicka pausto, ka saņemtas pozitīvas atbildes no ĀM un Drošības policijas, ministrijā norādīja, ka ĀM tiešā veidā nav sazinājusies ar Daugavpils domi jautājumā par tramvaju iegādi no Lietuvas uzņēmuma "Railvec", kas apņēmies piegādāt Daugavpilij astoņus Krievijā Tveras vagonbūves rūpnīcā ražotus tramvajus.
"ĀM vairākkārt gan sarakstē ar Latvijas kompetentajām institūcijām, gan publiskajā telpā tika norādījusi uz riskiem, ko šāds darījums var radīt. Vienlaikus jāņem vērā, ka ĀM nav kompetentā institūcija, kas var pārraudzīt Daugavpils domes lēmumus publisko iepirkumu jomā," skaidroja ministrijā.
Atbilstoši tās kompetencei sankciju jomā ĀM 2018.gada aprīlī sniedza apstiprinājumu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai, ka, lai arī tiešais darījuma partneris - uzņēmums "Railvec" - nav iekļauts Latvijai saistošajā Eiropas Savienības (ES) sankciju sarakstā, ar to saistītā koncerna "Transmašholding" īpašnieks 2018.gada janvārī tika iekļauts ASV Valsts kases izdotajā tā sauktajā Krievijas oligarhu sarakstā, un ar šo personu saistīts uzņēmums ir iekļauts ES sankciju sarakstā, uzsvēra ministrijā.
ĀM arī vērsa uzmanību, ka šī gada 12.jūlijā stājās spēkā grozījumi Starptautiskajā un Latvijas Republikas nacionālajā sankciju likumā, paredzot īpašu regulējumu publiskajiem iepirkumiem, ar kuru noteikts, ka, izvērtējot sadarbības partnerus publiskā iepirkuma procedūrā, jāņem vērā ne tikai ES, bet arī NATO dalībvalstu, tajā skaitā ASV noteiktās sankcijas, kuras būtiski ietekmē Latvijas finanšu un kapitāla tirgus intereses.
"Pēc likuma grozījumu stāšanās spēkā Latvijas Pašvaldību savienība minētajā jautājumā 25.jūlijā tiešsaistē rīkoja informatīvu diskusiju. Tāpat gan Iepirkumu uzraudzības biroja, gan ĀM mājaslapā jūlijā tika publicētas Iepirkumu uzraudzības biroja vadlīnijas par sankciju piemērošanu publiskajos iepirkumos. Tāpat ĀM sadarbībā ar Finanšu ministriju un Iepirkumu uzraudzības biroju organizēja lekciju par publiskajiem iepirkumiem un sankcijām lekciju cikla "Sankciju likuma efektīva ieviešana" ietvaros šī gada septembrī," atzīmēja ĀM, piebilstot, ka par likuma grozījumiem kompetentā iestāde atsevišķi informēja arī Daugavpils domi.
Jau vēstīts, ka Daugavpils domes deputāti pagājušajā nedēļā komiteju sēdēs sākuši skatīt jautājumu par galvojuma sniegšanu "Daugavpils satiksmei" aizņēmuma ņemšanai jaunu tramvaja vagonu iegādei. Domē aģentūrai LETA skaidroja, ka Savickis prezentācijā komiteju sēdēs apliecināja, ka saņemtas pozitīvas atbildes no ĀM un Drošības policijas. Ar pašu Savicki aģentūrai LETA sazināties neizdevās.
Tramvaju iegādei nepieciešami vairāk nekā četri miljoni eiro, un uzņēmums lūdz domes galvojumu, lai aizņemtos trūkstošos 1,7 miljonus eiro.
TV3 raidījums "Nekā personīga" iepriekš vēstīja, ka Satversmes aizsardzības birojam (SAB) ir nodota informācija par to, ka Daugavpilij tramvaju vagonus piegādās no Krievijas militāri rūpnieciskā kompleksa.
"Nekā personīgā" vēstīja, ka tramvajus ražo Tveras pilsētas lokomotīvju rūpnīcā, kas pieder uzņēmumam "Transmašholding". Šī un citas koncerna rūpnīcas ir Krievijas ieroču ražotāji, kas izgatavo, piemēram, starta platformas starpkontinentālajām raķetēm. Koncerns esot plaši iesaistīts Krievijas militārajos pasūtījumos. Tā uzņēmums "Metrovagonmaš" ražo šasijas pretgaisa aizsardzības kompleksiem "Buk", "Tor" un "Tugansk", bet Kolomenskas rūpnīcā top dīzeļdzinēji Krievijas flotes zemūdenēm. Koncerna sastāvā ir arī separātistu kontrolē esošā Luhanskas lokomotīvju rūpnīca.
Par Daugavpils sadarbības partneri neizpratni iepriekš pauda aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis (ZZS), jo ar tramvaju iegādi Daugavpils saistības pret Krievijas militāro rūpnīcu nebeigšoties. Ministrs saredz risku, ka Daugavpils sabiedriskais transports var kļūt atkarīgs no Krievijas militārā ražotāja.
Uz sarakstu