2013.gadā Liepājas ostas kravu apgrozījums bijis 4,8 milj.tonnu

2013.gadā Liepājas ostas stividorkompānijas pārkrāvušas 4,8 milj. tonnas, kas ir mazāk nekā 2012.gadā, bet līdzvērtīgs apjoms 2011.gada kravu apgrozījumam. Tas apliecina, ka Liepājas osta, pateicoties ostas uzņēmumu un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes investīciju projektiem ir sasniegusi noteiktu kvalitatīvu attīstības līmeni un arī lokālas krīzes gadījumā strādā ar noteiktu kravu apgrozījumu, pilsētas informācijas portālu Liepaja24.lv informēja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
Kā skaidro Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš, 2013.gada divpadsmit mēnešos Liepājas ostas kompānijas pārkrāvušas 4 838 299,76 tonnas dažādu kravu. Tradicionālā lielākā kravu grupa bija beramkravas, kas veidoja 58 % no visām kravām jeb 2 793,4 tūkst. tonnas. Lielāko daļu beramkravu 2013. gadā veidoja labība un labības produkti, kam seko celtniecības materiāli, koksnes šķelda, un koksa smalkumi.
Labība un labības produktu kravas
2012. gads tūkst. tonnas |
2013. gads tūkst. tonnas |
2012./2013 % |
|
Rīgas osta | 686,9 | 394,1 | -42,6 % |
Ventspils osta | 721,8 | 355,9 | -50,69 % |
Liepājas osta | 2 944,0 | 1 918,4 | -34,84% |
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš: "2013. gadā Liepājas ostā līdzīgi kā Rīgas un Ventspils ostās bija kravu apgrozījuma samazinājums gandrīz visās kravu grupās. Galvenā atšķirība ir tā, ka Liepājas ostā lielāko kravu apgrozījumu veido labība un labības produkti. Ja 2012.gadā tieši pateicoties beramkravām Liepājas ostai bija lielākais kravu apgrozījuma pieaugums, tad likumsakarīgi, ka 2013.gadā ir lielākais kravu apgrozījuma samazinājums, ko nosaka salīdzinoši nelielās graudaugu ražas. Protams, kravu apgrozījumu ietekmēja arī lokālā krīze – AS "Liepājas metalurgs" maksātnespēja."
Otra lielākā kravu grupa Liepājas ostā 2013.gadā bija ģenerālkravas – 34% jeb 1638,8 tūkst. tonnas. Ģenerālkravu segmentā jau vairākus gadu stabilākā kravu grupa ro-ro kravas – 690,7 tūkst. tonnas, ko nodrošina regulāra prāmju satiksme. Otra lielākā kravu grupa ģenerālkravu segmentā ir kokmateriāli - 519,5 tūkst. tonnas. 2013. gadā ievērojami samazinājās melno metālu un metāllūžņu kravas, kas saistīts ar AS "Liepājas metalurgs" dīkstāvi, bet kopējo kravu apgrozījumu tas ietekmēja aptuveni par 10%.
Lejamkravu apgrozījums 2013.gadā bija 406,0 tūkst. tonnas un veido 8% no visām ostas kravām.
No ostas stividorkompānijām 2013.gadā lielāko kravu apgrozījumu nodrošināja LSEZ "Liepājas osta LM" - 1 471 262,43. Tas gan ir ievērojami mazāk nekā bija plānots, bet neskatoties uz mātes kompānijas AS "Liepājas metalurgs" maksātnespēju uzņēmums strādā un domā par jaunu kravu piesaisti. 2013.gadā 23.decembrī notikušajā akcionāru sapulcē veiktas izmaiņas uzņēmuma valdē un padomē. Kā atzina uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Pēteris Iesalnieks, tad kompānija strādā un domā par attīstību.
Otra lielākā ostas stividorkompānija LSEZ SIA "Liepāja Bulk Terminal", attiecīgi sasniedza plānoto kravu apjomu 1 201 505,84 tonnas un turpināja investēt termināla attīstībā, palielinot pārkraušanas jaudas.
2013.gadā ar kravu apgrozījuma pieaugumu strādājusi LSEZ SIA "Terrabalt" – 748 625,91. Kā pastāstīja uzņēmuma vadītājs Āris Ozoliņš, tad 2013.gadā "Terrabalt" sasniedza plānoto un bez ro-ro kravām, ko nodrošina regulāra prāmja satiksme, piesaistīja arī tā sauktās "projektu" kravas. Tās ir kravas, kas domātas noteiktam mērķim. Piemēram, uzņēmumam ir izveidojusies veiksmīga sadarbība ar AS "UPB", kas savas dzelzsbetona konstrukcijas, izmantojot stividorkomānijas pakalpojumus, nogādā uz Skandināvijas valstīm. Vēl 2013.gadā LSEZ SIA "Terrabalt" izveidoja veiksmīgu sadarbību ar naftas meklētājiem Baltijas jūrā un ieguva jaunu pieredzi, kas Liepājas ostas 46. piestātni un terminālu bija izvēlējušies par atbalsta bāzi krastā.
Vēl ar pozitīvu kravu apgrozījumu 2013. gadā strādājusi LSEZ SIA "DG Termināls", kas nodrošināja kravu apgrozījumu - 337 757,38 tonnas. Uzņēmuma direktors Aivars Millers uzsvēra, ka visu nosaka situācija pasaules tirgū un kompānijas spēja pielāgoties dažādu produktu pārkraušanai. 2013. gadā uzņēmums sasniedza plānoto kravu apgrozījumu un turpināja ieguldījums uzņēmuma attīstībā, palielinot tā konkurētspēju. Aizvadītā gadā izbūvēts jauns dzelzceļa posms un pārkraušanas estakāde, kas palīdz risināt vagonu pieņemšanas jautājumu, kā arī daļēji sakārtota un attīrīta no "padomju" laiku mantojama teritorija starp ostas 25. un 26. piestātni, ko uzņēmums iznomāja no Aizsardzības ministrijas.
Jau 2013.gada pēdējie mēneši parādīja, ka kravu apgrozījums palielinās un 2014.gadā Liepājas osta plāno sasniegt 6.5 milj. tonnu apgrozījumu, kas ir balstīts uz ostas kompāniju plāniem.