Banner 980x90

Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas kompleksā apbūve notiks atbilstoši Dānijas arhitektu metam

Foto: Ieva Čīka/ LETA
Foto: Ieva Čīka/ LETA
Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas kompleksā apbūve notiks atbilstoši Dānijas arhitektu ("PLH Arkitekter A/S" sadarbībā ar "COWI A/S') metam, šodien paziņoja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" Attīstības un sadarbības departamenta direktors Agnis Driksna.

Rīgā šodien notika noslēguma ceremonija metu konkursā par "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksu apbūvi. Attiecīgais konkurss notika no 2016.gada 7.jūlija līdz 7.novembrim, starptautiska žūrija konkursā piešķīra divas otrās vietas, katram no uzvarētājiem piešķirot 45 000 eiro, trīs atzinības balvas (13 000 eiro) un vienu veicināšanas balvu (21 000 eiro).

Veicināšanas balvu saņēma "BAC Engeneering Consultancy Group" no Spānijas, kas iesniedza metu ar devīzi RING2022, savukārt atzinības balvu "Bordas+Peiro Architecte" no Francijas (devīze ARIS2654), "Gottlieb Paludan Architects" no Dānijas (devīze ARST2919) un "Kolm Pluss Üks" no Igaunijas (devīze XYVI0368).

Uzvarētāji konkursā (divu otro vietu ieguvēji) ir arhitekti no Dānijas ("PLH Arkitekter A/S" sadarbībā ar "COWI A/S"), kā arī Latvijas arhitektu apvienība O+R+V+E+L (SIA "Outofbox", SIA "RUUME arhitekti", SIA "Vektors T", SIA "E.Daniševska birojs" un SIA "Landshape").

Dānijas arhitekti iesniedza darbu ar devīzi R210G1A6, bet Latvijas arhitekti ar devīzi - SMXL2022. Visus darbus var aplūkot tīmekļa vietnē: "edzl.lv/lv/aktualitates/metu-konkurss".

Driksna pasākumā pauda, ka nolemts attiecīgajā projektā virzīties tālāk atbilstoši Dānijas arhitektu metam. Tuvākajā laikā varētu tiks izsludināts iepirkums par būvprojekta izstrādi un būvdarbiem, savukārt būvdarbi faktiski varētu sākties 2019.gadā.

"Eiropas dzelzceļa līniju" Attīstības un sadarbības departamenta direktors pastāstīja, ka paredzēta jauna dzelzceļa tilta pār Daugavu izbūve, uzbēruma (vaļņa) norakšana posmā no Daugavas līdz dzelzceļa stacijai, kā arī centrālās stacijas pārbūve atbilstoši mūsdienu prasībām.

Vienlaikus viņš uzsvēra, ka jāskatās plašāk uz pilsētas attīstību un turpināsies darbs un sarunas ar visām iesaistītajām pusēm, lai tiktu īstenots ne tikai šis konkrētais projekts, bet arī notiktu darbi ap plānoto infrastruktūru, tādējādi sakārtojot un uzlabojot pilsētvidi.

Komentējot O+R+V+E+L šonedēļ publiski paustās bažas par attiecīgo konkursu, Driksna norādīja, ka sarunas ar visām iesaistītajām pusēm notikušas jau vairākus mēnešus. "Atpazīstamību var gūt, arī paužot bažas un raizes. Mūsu uzdevums ir pragmatiski virzīties uz priekšu," teica "Eiropas dzelzceļa līniju" Attīstības un sadarbības departamenta direktors

Savukārt Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Edgars Tavars (ZZS) pasākumā pauda, ka tiks nodibināta starpinstitucionāla padome, kas uzraudzīs "Rail Baltica" īstenošanu un kurā būs pārstāvētas visas iesaistītās puses.

AS "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa pasākumā uzsvēra, ka centrālās dzelzceļa stacijas projekts ir unikāls tehniski, finansiāli un plašā pušu iesaistes ziņā. "Tas ir pašā Rīgas centrā, kur katru dienu ierodas daudz cilvēku, un šis ir vissarežģītākais projekta posms visās trijās Baltijas valstīs. "Rail Baltica" projekts nefinansē pilsētvides pārbūvi, tas ir paredzēts tikai dzelzceļa izbūvei, tāpēc diskusijā par pilsētvidi jārunā par finansējuma avotiem. Tas būtu labs temats šajā priekšvēlēšanu laikā. Šī projekta īstenošanai būs nepieciešami efektīvi ieviešanas formāti, tāpēc pozitīvi vērtēju satiksmes ministra iniciatīvu - piesaistot dažādu jomu ekspertus, nodrošināt visaptverošus risinājumus," klāstīja Rubesa.

Savukārt konkursa žūrijas vadītājs, Kultūras ministrijas eksperts Jānis Dripe atzīmēja, ka žūrija rīkojusies pragmatiski. "Mēs rīkojāmies pragmatiski, atbalstījām jeb pirkām idejas, kas pilsētai ir svarīgas. Uzvarētāju, apvienības PLH/COWI no Dānijas, pieeja obligātajai konkursa daļai mūs pārliecināja: arhitektoniskais piedāvājums, sociālā atbildība un attieksme pret sabiedrību. Otrais uzvarētājs, apvienība O+R+V+E+L no Latvijas, savukārt dod iespēju un ieguvumu pilsētai - labiekārtotu pilsētas daļu, kas gaida savu attīstību.  Mums ir maksimāli ātri jārealizē žūrijas ieteikums apstiprināt starpinstitucionālo padomi ministra vai pat premjera līmenī, kas sistēmiski, gadu no gada domātu arī no finansiālā aspekta, lai projekts būtu patiess ieguvums pilsētai," sacīja Dripe.

Kā ziņots, attiecīgais metu konkurss tika izsludināts jūlija sākumā. Tā mērķis bija iegūt piemērotāko metu Rīgas centrālajam multimodālā sabiedriskā transporta mezglam un "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tiltam. Teritorija aizņem 14 hektārus (ha), tā ietver Rīgas vēsturisko Centrālo dzelzceļa staciju, uzbērumu no Dzirnavu līdz Krasta ielai, kā arī plānoto "Rail Baltica" dzelzceļa tiltu pāri Daugavai.

Konkursam tika noteikta arī izpētes teritorija, kas ir aptuveni 59 ha, lai metu konkursa rezultātā iegūtu arī konkursa teritorijas kopējā ģenerālplāna attīstības priekšlikumus.

Divi uzvarētāji konkursā tika izraudzīti tāpēc, ka neviens no darbiem neatbilda visām pasūtītāja prasībām.

Attiecīgie būvniecības darbi paredzēti līdz 2022.gadam.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)