Latgalē ieņēmumi par biļetēm reģionālajos autobusos sedz 28,7% izmaksu

Jelgava, 16.janv., LETA. Latgalē ieņēmumi par biļetēm reģionālajos sabiedriskā transporta maršrutos sedz 28,7% izmaksu, šodien Zemgales plānošanas reģiona Attīstības padomes sēdē informēja Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

ATD apkopotā informācija liecina, ka vislabākie rādītāji ir Rīgas reģionā, kur ieņēmumi uz vienu kilometru sedz 58,2% no izmaksām, savukārt Zemgalē un Kurzemē rādītāji ir līdzīgi, attiecīgi 32,8% un 32,7%. Vidzemē ieņēmumi par biļetēm var nosegt tikai 29% no izmaksām, bet Latgalē vēl mazāk - 28,7%.

Rīgas reģionā pērn pārvadāts arī visvairāk - 8,81 miljoni - pasažieru. Savukārt vismazāk pasažieru pērn fiksēts Kurzemes reģionā, kur pēc ATD datiem bija vien 1,9 miljoni cilvēku, kas izmantoja reģionālo transportu. Zemgalē pasažieru skaits sasniedza 2,66 miljonus, Vidzemes reģionā 2,65, bet Latgales reģionā - 2,43 miljonus.

2018.gadā no valsts budžeta līdzekļiem reģionālo autobusu pārvadājumu nodrošināšanai piešķirti 40 110 492 eiro, taču jau aplēsts, ka kopā pakalpojuma nodrošināšanai būs nepieciešami 44 216 726 eiro, informēja Godiņš, skaidrojot, ka valstij būs jākompensē arī iztrūkstošie četri miljoni eiro.

Viņš akcentēja, ka pasažieru skaits reģionos samazinās, jo mainās paradumi, palielinās auto lietotāju skaits, tāpēc ATD ir jāpārskata maršrutu tīkls.

Vairāki pašvaldību vadītāji ATD pārmeta maršrutu neloģiskumu.

Piemēram, iedzīvotājiem no Ānes ar sabiedrisko transportu nav iespējas nokļūt uz darbu netālajā Jelgavas biznesa parkā, stāstīja Ozolnieku novada domes priekšsēdētājs Dainis Liepiņš (LRA).

"Sabiedriskā transporta tīkls ir arhaisks. Ja maršruti būtu izmantojamāki, intensīvāki, tad arī braucēju būtu vairāk," pārskatīt maršrutu tīklu aicināja Dobeles novada domes priekšsēdētājs Andrejs Spridzāns (ZZS).

Godiņš skaidroja, ka ATD ir atvērta sadarbībai ar pašvaldībām, izskatot jaunu maršrutu nepieciešamību, jo iespējams atklāt eksperimentālos reisus.

"Šādus reisus varam atklāt un vērtēt. Ja pieprasījums būs, reisu atstāsim. Bet, ja parakstu par maršrutu būs krietni vairāk nekā reālu braucēju, maršruts būs jāslēdz," skaidroja ATD vadītājs.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Sabiedriskā transporta padomes (STP) sēdē panākta vienošanās, ka reģionālais maršrutu tīkls ir jāpārskata un ka turpmāk uzturēt to tieši tādā apmērā, kāds tas ir šobrīd, esošo resursu ietvaros nav iespējams. Tāpat panākta vienošanās, ka plānošanas reģioni kopā ar pašvaldībām iesniegs priekšlikumus attiecībā uz maršrutu tīkla izmaiņām, un visi grozījumi, kas maršrutos varētu tikt veikti, notiks pamazām.

Iepriekš Satiksmes ministrija ar rīkojumu uzdeva STP apstiprināt plānoto reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apmēru 2018.gadam un turpmākajiem gadiem atbilstoši likumā par kārtējā gada valsts budžetu un likumā par vidēja termiņa valsts budžetu piešķirtajiem līdzekļiem valsts budžeta apakšprogrammā "Sabiedriskais transports".

Lai realizētu šo uzdevumu, ATD sadarbībā ar plānošanas reģioniem jāsagatavo STP priekšlikumi maršrutu tīkla samazināšanai vidēji par vienu miljonu kilometru katrā plānošanas reģionā.