Banner 980x90

Daugavpilī atklās fotogrāfa Ulda Brieža personālizstādi

Daugavpils, 18.apr., LETA. Piektdien, 20.aprīlī, Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros tiks atklāta fotogrāfa Ulda Brieža personālizstāde "Saules pusē. Ulda Brieža liecības", aģentūru LETA informēja "Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2018" komunikācijas vadītāja

Signe Valtiņa.

Tā būs līdz šim plašākā Brieža darbu skate, kurā iepazīstama krietna daļa no vairāk nekā 50 gadu garumā viņa uzkrātajām laika liecībām.

Izstādes kuratores Inga Brūvere un Aiga Dzalbe strādājušas ar fotogrāfa darbiem, kas aptver padomju laiku, atmodas laiku, 90.gadus un mūsdienas. Darbu klāstā daļu aizņem portreti, kas tapuši, pildot tiešos darba pienākumus fotoreportiera darbā sākotnēji Liepājas laikrakstos (60. un 70.gados) un pēc tam Rīgā - avīzēs "Padomju Jaunatne" un "Diena". Cilvēki attēlos tverti sev dabiskā vidē un pozā, ļaujot apkārtnei piespēlēt autora vēlmei pateikt vairāk, trāpīgāk un dziļāk, nekā prasa konkrētais darba uzdevums. Fotogrāfijās ietvertā informācija papildina gan kultūrvēsturiskai izziņai, gan emocionālai izpratnei nepieciešamos reģistrus sabiedrības apziņā.

"Jāskatās 360 grādu leņķī, nevar jau iepriekš sagatavoties, ir jābūt ātram, gatavam izmantot katru situāciju, ko dzīve piedāvā. Izdomāt neko nevar. Mans raksturs tam atbilst, tāpēc it kā pašsaprotami dzīve pati mani padarīja par reportieri," tā savu tehniku raksturo pats fotogrāfs:

Brieža gadījumā dokumentālā vai reportāžas fotogrāfija ir personiska, skaidri pauž autora nostāju. Politikai un politiķiem veltītās fotogrāfijas ir kritiskas un labdabīgi vai ironiski zobgalīgas. Padomju laikā vairākkārt fiksētas situācijas ar miličiem tuvplānā, kurās fotogrāfs ticis arestēts. Pamazām autors sācis miličus un padomju armijniekus konsekventi uzņemt rakursā no mugurpuses, it kā nejauši viņi būtu pagriezušies promejot.

Personiska attieksme un izjūta jaušama visās tēmās, kas nokļuvušas Brieža uzmanības lokā. Dabiski un bez piepūles viņš portretē savus draugus un laikabiedrus – Liepājas zvejniekus un bohēmistus, intelektuāļus un darba ļaudis, radot tēlus, kas reprezentē noteiktas vērtības un veido Latvijas vēsturi līdzās tādiem cikliem kā "Viensētu iznīcināšana Latvijas laukos" un 1991.gada barikāžu dalībnieku portretējumiem.

Viena no emocionāli spēcīgākajām izstādes darbu grupām ir leģendārais velobrauciens uz Sibīriju kopā ar Ingvaru Leiti 1975.gadā. Tajā kā aizraujošā vizuālā stāstā atspoguļota latviešu 19.gadsimta beigu kolonizatoru pēcteču traģiskā realitāte 20.gadsimta otrajā pusē.

Izstādi organizē "Rīgas Fotogrāfijas biennāle 2018" un Daugavpils Marka Rotko centrs.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)